ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Η αληθινή υγεία του ανθρώπου δεν περιορίζεται στη σωματική ευεξία, αλλά αγκαλιάζει ολόκληρη την ύπαρξή του – το σώμα, την ψυχή και το πνεύμα. Μπορεί κάποιος να φαίνεται υγιής εξωτερικά, αλλά εσωτερικά να βιώνει σύγχυση, ταραχή και πνευματική να είναι ασθενής. Η Εκκλησία μάς διδάσκει ότι η πραγματική υγεία είναι η σωστή σχέση με τον Θεό, η ζωή που κινείται σύμφωνα με τον σκοπό για τον οποίο πλάστηκε ο άνθρωπος. Γι’ αυτό, για να κατανοήσουμε τι σημαίνει υγιής άνθρωπος, χρειάζεται να στραφούμε στην αρχή της δημιουργίας, όταν ο άνθρωπος ήταν τέλειος, φωτεινός και γεμάτος Χάρη. Στην κατάσταση εκείνη πριν από την πτώση θα ανακαλύψουμε την καθαρότητα, την αρμονία και την πληρότητα που χάσαμε, και θα διακρίνουμε τον δρόμο της επιστροφής. Ο άνθρωπος δεν είναι φτιαγμένος για την απλή επιβίωση, αλλά για τη θέωση. Η αρετή, η αγάπη και η ομοίωση με τον Χριστό δεν είναι κάτι ξένο, αλλά η φυσιολογική του κατάσταση. Με αυτή την προοπτική ξεκινά η αναζήτηση της αληθινής υγείας.
1. Η ΤΕΛΕΙΟΤΗΤΑ ΚΑΙ Η ΥΓΕΙΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ
Ο άνθρωπος, όπως πλάστηκε από τον Θεό, βρισκόταν σε κατάσταση βαθιάς υγείας και αρμονίας. Η Εκκλησία, στηριγμένη στην Αγία Γραφή και τη σοφία των Πατέρων, διδάσκει ότι για να κατανοήσουμε τι σημαίνει αληθινή υγεία, πρέπει να επιστρέψουμε στην αρχική δημιουργία του ανθρώπου. Ο άνθρωπος πλάστηκε «κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσιν» Θεού, δηλαδή με θεία καταγωγή, θεϊκά χαρίσματα και δυνατότητες: τη λογική, τη βούληση και την ικανότητα για αγάπη και κοινωνία με τον Θεό και τον συνάνθρωπο. Δεν ήταν απόλυτα τελειοποιημένος, αλλά είχε κληθεί να πορευτεί ελεύθερα προς την τελείωση, να καλλιεργήσει τις αρετές και να φτάσει στη θέωση. Η τελειότητά του δεν ήταν στατική, αλλά δυναμική και εξελικτική. Αυτή η πορεία προς τον Θεό είναι η βαθύτερη έννοια της ανθρώπινης υγείας: η κατάσταση στην οποία ο άνθρωπος ζει σε ενότητα με τον Θεό, με τον εαυτό του και με τον κόσμο. Πρόκειται για την πλήρη εσωτερική ισορροπία, χωρίς σκοτισμό, πάθη και διαστροφή των δυνάμεων της ψυχής. Αυτή την αρχική κατάσταση υγείας και πληρότητας μάς καλεί η Εκκλησία να ξαναβρούμε μέσα από την εν Χριστώ ζωή.
2. Η ΦΥΣΙΚΗ ΕΦΕΣΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΘΕΟ
Ο άνθρωπος, πλασμένος κατ’ εικόνα Θεού και με προορισμό την ομοίωση και ένωση μαζί Του, φέρει μέσα του μια βαθιά, φυσική έφεση προς τον Θεό. Αυτή η εσωτερική κλίση είναι εγγεγραμμένη στη δομή της ψυχής του από τη στιγμή της δημιουργίας του. Οι Πατέρες της Εκκλησίας, όπως ο άγιος Νικήτας Στηθάτος και ο Μέγας Αντώνιος, διδάσκουν ότι η ψυχή είναι φυσικά στραμμένη προς τα θεία, ποθεί τα αθάνατα και αναζητά αυθόρμητα τον Θεό όταν απαλλαγεί από τα πάθη. Αυτή η πορεία προς τον Θεό είναι η φυσιολογική της λειτουργία, η κατάσταση της υγείας της. Όπως το λουλούδι στρέφεται προς το φως, έτσι και ο άνθρωπος είναι πλασμένος να ποθεί τον Θεό ως πηγή ζωής και πληρότητας. Η Εκκλησία δεν προτείνει υπέρβαση της φύσης μας, αλλά αποκατάστασή της, επιστροφή στην αρχική μας κατάσταση και αποκατάσταση της σχέσης μας με τον Δημιουργό. Αυτή η φυσική έφεση είναι το θεμέλιο της πορείας μας προς τη θέωση. Παρότι σκοτίστηκε από την πτώση, παραμένει ενεργή και εξηγεί γιατί ο άνθρωπος μακριά από τον Θεό αισθάνεται κενός και ανολοκλήρωτος. Η επανένωση με τον Θεό είναι ταυτόχρονα και η επιστροφή στον αληθινό μας εαυτό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου